Dokonale organizovaný prostor pro schůzky, prezentace, degustace; skvělá atmosféra při přednáškách, na masterclass i diskusních fórech – to vše provázelo nabitý program Wine Paris & Vinexpo Paris 2023. Jeho 4. ročník, který se konal pod patronátem prezidenta Emmanuela Macrona, již tradičně otevřel v půli února seriál nejprestižnějších akcí v oboru a vzrůstajícím záběrem a rozsahem opět upevnil svou pozici v kalendáři stěžejních událostí na poli vína a destilátů.
Expozice, která odstartovala 13. února a na tři slunečné a nečekaně teplé dny se zabydlela na velkorysé ploše pařížského výstaviště Expo Porte de Versailles, přilákala jak vysoké počty obchodníků, kteří zde prezentovali své produkty a přístupy k výrobě i trhu, ale zároveň vzbudila i velký zájem ostatních profesionálů z oboru, což se odrazilo ve vysokém počtu realizovaných schůzek a setkání.
Oživení navíc přineslo i výraznější zaměření na segmentem lihovin a řemeslných nápojů, které se prezentovaly mimo vinnou produkci v samostatné hale, a Paříž tak o to sebevědoměji upevnila svou pozici rostoucího centra nápojového průmyslu.
Veletrh posílilo propojení aktivit i radost z návratu k normálu
Obrovský úspěch této dynamické a suverénní akce jednak souvisí s dalším upevněním propojení obou důležitých francouzských veletrhů Wine Paris a Vinexpa, které mají na společné cestě našlápnuto již k pátému ročníku, tak i s návratem účastníků po pandemii. Což ukázala nejen čísla, ale především velmi vřelá a spontánní atmosféra, protože není nad to potkat se s producenty tváří v tvář. Počet mezinárodních vystavovatelů vzrostl oproti loňskému roku o čtvrtinu a výrazně přibylo i návštěvníků.
Wine Paris & Vinexpo Paris 2023 přivítalo ve třech únorových dnech celkem 3 387 vystavovatelů, kteří navazovali kontakty, obchodovali a seznamovali příchozí se svými výrobky v šesti halách na ploše o 20 % větší než v roce minulém. Celkem bylo zastoupeno 42 producentských zemí. Ještě markantnější byl nárůst návštěvníků: 36 334 obchodníků, novinářů, milovníků vína, lihovin a gastronomie přijelo celkem ze 149 zemí. Oproti loňsku tak počty domácích příchozích vzrostly o 41 % a zahraničních účastníků dokonce o 85 %. Pokud jde o nejsilněji zastoupené návštěvnické země, pak po Francii to byla Belgie, USA, Itálie, Velká Británie a Německo.
Digitální portál skupiny Vinexposium navíc rozšířil příležitosti pro podnikání i pro spolupráci a přes 6 330 pracovních schůzek vygenerovalo 12 279 rozhovorů mezi producenty a nákupčími.
Francouzská vína a destiláty – výjimečná kvalita, autentičnost i zkušenosti generací
Letošní veletrh odstartoval skutečně ve velkém stylu. Slavnostní pásku přestřihl generální ředitel pořadatelské společnosti Vinexposium Rodolphe Lameyse, který opět zdůraznil význam akce jako veletrhu číslo jedna pro export francouzského vína a lihovin.
Francouzská vína a destiláty ocenil jako jeden z předních vývozních artiklů země i ministr zahraničního obchodu Olivier Becht, který všem zúčastněným popřál zároveň skvělou show. Také francouzský ministr zemědělství Marc Fesneau vyzdvihl kvalitu francouzských nápojů a tuzemská vína a destiláty označil za výkladní skříň francouzské výjimečnosti a zdůraznil význam tohoto odvětví při dobývání mezinárodních trhů, což přispívá k lesku mezinárodní image Francie. Ministryně pro malé a střední podnikání Olivia Grégoire připomněla význam výstavy jako prostoru pro předvedení dokonalosti práce francouzských vinařů a prezentací zkušeností předávaných z generace na generaci.
Expozici navštívili vedle tří francouzských ministrů také velvyslanci, a to z celkem patnácti států – z Jižní Afriky, Albánie, Argentiny, Číny, Španělska, USA, Řecka, Itálie, Japonska, Kazachstánu, Lucemburska, Portugalska, Srbska, Švýcarska a Uruguaye.
Přelomový rok pro Be Spirits
Destiláty měly letos zelenou – expozice s názvem Be Spirits opanovala letos poprvé samostatně vyhrazenou halu (a pokryla o 43 % podlahové plochy navíc oproti loňsku) a téměř o polovinu přibylo ve srovnání s předchozím rokem i nových vystavovatelů. Návštěvníci mohli objevovat vše možné i nemožné – od tradičních destilátů jako je francouzský Cognac či Armagnac, přes řemeslná piva a další lihoviny až po nápoje RTG či nízkoalkoholové a dealko varianty.
Nechyběl ani velkorysý prostor pro míchané nápoje, kde se centrum dění točilo kolem “Nekonečného baru” s obsluhou v neustálém pohybu a nadšeně nejen připravující nápoje, ale ochotně vysvětlující i současné trendy. I zde probíhaly čilé obchodní rozhovory, účast v hale bylo po tři dny velmi vysoká a na panelových diskusích pak bylo často tak nabito, že i v prostorných sálech byla hlava na hlavě.
The Show Must Go On aneb o víně, jídle, párování, trendech
Bohatý program Materclass, tiskových konferencí, panelových diskusí, včetně “bitev” špičkových sommelierek či dvojboje “Šéfkuchař & Sommelier”, přilákaly během tří dnů celkem 3 249 účastníků a program byl natolik atraktivní, že ne na všechny zájemce se vždy dostalo.
„Wine Paris & Vinexpo Paris je vynikající show, velmi dobře organizovaná. Mistrovské kurzy byly zajímavé a z obchodního hlediska byla výstava pro mě a mou společnost velmi produktivní. Veletrh je rok od roku lepší a lepší a ve vinařském průmyslu už se stal povinnou návštěvou. Už se těším na další ročník v roce 2024,“ uvedl Danio Braga, ředitel vína brazilské skupiny Fasano. A rozhodně není sám, kohokoli z dalších producentů z hostitelské země i ze zahraničí jste se zeptali, potvrdil, že veletrh nabízí stále zajímavější příležitost pro prezentaci i obchody.
2024 je to tady! Přípravy začaly
Úspěch Wine Paris & Vinexpo Paris povzbudil samozřejmě i pořadatele k plánování dalších inovací a nových aktivit, ostatně skupina Vinexposium je již v pilných přípravách na další ročník. Přilákat další vystavovatele i návštěvníky se chystá také prostřednictvím akcí, které pořádá na předních spotřebitelských kontinentech, a to zejména v New Yorku, Singapuru, Quebecu, Rioje, Soulu, Amsterdamu či Novém Dillí.
„Víno Paris & Vinexpo Paris 2023 bylo úspěšné a to jak co se týče počtu návštěvníků, jejichž účast prudce vzrostla, tak z hlediska kvality obchodu. Povzbuzuje nás to k tomu, abychom posouvali hranice ještě dále a mohli dostát důvěře, která je v nás vložena. Tento ročník ukázal, že je možné přijít s ještě bohatší nabídkou akcí a produkce spojující víno, gurmánské jídlo, podnikání… Úspěch je kompasem pro všechny týmy Vinexpozia a povzbuzuje nás k tomu jít ještě dál, neboť Wine Paris & Vinexpo Paris je místem setkání pro svět v pohybu, jehož mezinárodní vliv stále roste,” uzavřel zároveň pozvánkou na další ročník veletrhu ředitel Vinexposia Rodolphe Lameyse.
A po povedeném letošním ročníku je laťka skutečně vysoko. V pořadí 6. ročník Wine Paris & Vinexpo Paris přivítá své návštěvníky ve dnech 12.–14. února 2024.