BIOFACH 2018 – ohlédnutí

Od 14. do 17. února 2018 spojilo duo veletrhů Biofach a Vivaness v Norimberku na čtyři dny mezinárodní obchod s biopotravinami a přírodní kosmetikou. Celkem 3 218 vystavovatelů, z nichž 275 prezentovalo své výrobky v rámci Vivaness, představilo širokou škálu ekologických produktů z 93 zemí světa.

Dvě nové haly, téma „Budoucí generace“ a speciální výstava „Bio od samého začátku“ o ekologickém pěstování a chovu inspirovaly přibližně 50 000 návštěvníků ze 134 zemí.

Nechyběli ani zástupci z České republiky

Letos na Biofachu vystavovalo rekordních 33 českých společností. Na národním stánku zastřešeném Ministerstvem zemědělství ČR se o pozornost mezinárodního publika ucházely firmy:

Amylon a.s., Cereabar s.r.o., České ghíčko s.r.o., COOC Food s.r.o., Coolcoco s.r.o., EKOFRUKT Slaný, spol. s.r.o., ENIGEM, s.r.o. divize FIT-DAY, Extrudo Bečice, s.r.o., FRUJO, a.s., Hempoint s.r.o., HOPI POPI, a.s., Horňácká farma s.r.o., Javorník-CZ s.r.o., Markol Food, s.r.o., SEMIX PLUSO spol. s.r.o., SOLEX AGRO, s.r.o., Vinné sklepy Kutná Hora, s.r.o. a PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, který zde propagoval biovýrobky oceněné v soutěži Česká biopotravina roku.

Další české firmy měly pronajaté vlastní výstavní prostory: Čajová květina s.r.o., COUNTRY LIFE s. r. o., ED&F Man Ingredients s.r.o., ExtraVit s.r.o., Health Link s.r.o., KR Real s.r.o. /Mesaverde, s.r.o., Lifefood Czech Republic s.r.o., LN GROUP s.r.o., Mediate s.r.o., Rawvolution s.r.o., S&K LABEL spol. s r.o., SUNFOOD s.r.o. a Zelená Země s.r.o.

Příjemné je, že i občerstvení podávané při obchodních jednáních na národním stánku pochází o českých bioproducentů. A spektrum bylo opravdu široké od mléčných výrobků z farmy Amalthea či Javorník-CZ, masných výrobků z Biofarmy Sasov, po sladké a slané sušenky Biopekárny Zemanka. K zakousnutí se podávaly sterilované patizony od Bio Verich, které vyhrály ocenění Česká biopotravina 2017. Nechybělo ani biopivo či moravské biovíno z rodinného vinařství Kadubcových.

 

 

Nejnovější data ukazují celosvětový boom ekologického zemědělství

Nejen světový veletrh biopotravin a mezinárodní veletrh přírodní kosmetiky, ale také samotný sektor hlásil pozitivní zprávy na začátku letošního ročníku. Celosvětový trh biopotravin se přiblížil obratu 90 miliard dolarů a rostoucí trend je očekáván i v příštích letech. Míra růstu je zvláště vysoká v Severní Americe a severní Evropě. V USA představují ekologické produkty 5% potravinového trhu, přičemž obrat odvětví v roce 2016 činil 43 miliard dolarů podle Organic Trade Association (OTA).

Evropa zaznamenala také dobré výsledky a většina hlavních biotrhů zaznamenala dvouciferný růst. Podle německé Federace ekologického potravinářského průmyslu (BÖLW) se německý trh biopotravin v roce 2016 zvýšil o téměř 10% a přesáhl 10 miliard dolarů. Ve stejném období došlo ve Francii dokonce k nárůstu o 22% podle Agence Bio. Podobně Skandinávské země oznámily významný nárůst bio trhu, kdy Dánsko a Norsko vedly s 20% nárůstem.

Nejnovější statistiky světového ekologického zemědělství, které každoročně zpracovává do podoby Ročenky FiBL (Výzkumný ústav pro ekologické zemědělství, Švýcarsko) a prezentuje v rámci Biofachu jsou k dispozici na: http://www.organic-world.net/yearbook/yearbook-2018.html

Největší mezinárodní kongres představil široké spektrum BIO témat

Letošní ročník více než 150 individuálních zasedání Kongresu BIOFACH přilákal zájem 9 000 účastníků. Nejvíce posluchačů přilákaly již tradičně přednášky věnující se vývoji německého, globálního a evropského trhu s biopotravinami, zaujala však také zcela nová témata. Například prezentace mladého vědce Simon Schnetzera o generacích Y & Z a jejich postojích vůči BIO nebo diskuze jak správně komunikovat přínosy ekologického zemědělství spotřebitelům.

Zajímavé byly i výsledky studie švýcarského výzkumného ústavu FiBL na téma, zda může ekologické zemědělství uživit svět. V rámci studie byla provedena modelace zemědělství v roce 2050 při různé míře přechodu zemědělské půdy do ekologického zemědělství a jasnou odpovědí bylo, že i při převodu 100% zemědělské půdy do režimu ekologického zemědělství je možné uživit budoucí populaci, avšak pouze při změně stravovacích zvyklostí a omezení plýtvání potravinami. V opačném případě, i při minimálním přechodu na ekologické zemědělství, nám nebude plocha zemědělské půdy k uživení v roce 2050 stačit.

Rozsah témat je každoročně velmi širokým a odráží rozmanitost ekologického sektoru, více o programu: https://www.biofach.de/en/events/2/biofach-congress/639263

Za větší nezávislost při pěstování plodin a chovu zvířat

Téma prvovýroby se stalo poprvé součástí veletržního prostoru v rámci speciální výstavy „Bio od samého začátku“. Cílem výstavy bylo ukázat, jak daleko jsme v oblasti šlechtění odrůd a plemen vhodných/specifických pro ekologické zemědělství a kde existuje potřeba další spolupráce mezi šlechtitelskými iniciativami. Prezentovány byly různé šlechtitelské projekty. Podnětem pro výstavu je obava z koncentrace dodavatelů i dostupných odrůd či plemen v budoucnu.

Ekologičtí zemědělci jsou závislí na odrůdách, které poskytují dobré výsledky bez pomoci chemických hnojiv a pesticidů. Odrůdy, které splňují požadavky ekologické produkce, však nejsou pro mnohé kultury dosud k dispozici. Jen díky dlouholeté průkopnické práci, mohou dnes ekologičtí zemědělci pěstovat méně tradiční odrůdy obilovin, které jsou již na trhu dobře zavedeny. Vývoj nových odrůd, které kombinují prvotřídní kvalitu s vynikající vhodností pro ekologické pěstování, je proto velmi důležitý.

Podobná situace je u chovu hospodářských zvířat, kde se ekologové zaměřují především na kvalitní pastvu, zdraví a dlouhověkost.

BIOFACH – inovace, rozmanitost, budoucnost

V roce 2018 se mohli návštěvníci těšit z více než 900 nových výrobků v tzv. expozici novinek, která byla poprvé umístěna v samostatné hale 8. Trendy v roce 2018 zahrnovaly speciální oleje, bílkoviny na cesty a aroma kurkumy, stejně jako řasy, přidávání vitamínů do potravin a produkty globálního zaměření s regionálním charakterem. Patří sem například mouka z quinoa z Německa, jejíž původním regionem jsou Andy.

Zájemci o nové trendy ve stravování našli bohaté inspirativní inovace a netradiční produkty v bio kvalitě také na společném stánku pro „Mladé inovativní společnosti“, který podporuje BMWI (německé federální ministerstvo pro hospodářství a energetiku), kde se letos prezentovalo 25 “nováčků”. Rozmanitost přinesly také tradiční tři zážitkové světy: Olivový olej, Vegan a Víno. Letos zde bylo více než 1 200 vystavovatelů, kteří představovali veganské výrobky, více než 200 specialit olivového oleje a 129 ekologicky vyrobených vín.

BIOFACH a VIVANESS 2018 patřil jednoznačně k největším akcím bio světa letošního roku a je to místo, kde se ekologická komunita opravdu setkává. Termín dalšího ročníku veletrhů včetně jejich kongresů připadá na 13. až 16. února 2019 a my za tým lovime.bio se už moc těšíme. Více informací o veletrhu: https://www.biofach.de/