Letos poprvé netradičně vypukne svátek všech milovníků vína už za necelý měsíc, tedy v pátek 8. listopadu. Vinařský fond tak vyhověl přání vinařů, obchodníků, vinárníků a restauratérů. Druhou zásadní změnou letošního ročníku je pokračující trend zvyšování nároků na kvalitu.
Prodejci vína a pořadatelé vinařských akcí usilovali o možnost prodávat Svatomartinská vína už o víkendu, který bude bezprostředně předcházet pondělnímu svátku sv. Martina. Vinařský fond jako majitel značky se rozhodl dřívější prodej Svatomartinských vín umožnit a zohlednil jej v licenčních podmínkách, které vinaře zavazují k dodržování stanovených pravidel prodeje a značení. Změnu však ocení zejména spotřebitelé, kterým tak Svatomartinská vína zpříjemní hned tři po sobě jdoucí listopadové dny.
„Hlavní oslavy svátku svatého Martina budou ale samozřejmě i nadále probíhat 11. 11. na desítkách míst celé republiky. Zahájení prodeje už od pátku je tak pouze možností pro obchodníky, z hlediska spotřebitelů a principů obnovené tradice se ale nic nemění,“ vysvětlil hlavní důvod úpravy podmínek Ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, který ochrannou známku Svatomartinské vlastní a každoročně ji propůjčuje vinařům. „Největší ochutnávka Svatomartinských vín – Svatomartinský košt, který každoročně pořádáme v Brně, tak proběhne tradičně 11. 11.,“ upřesnil Ing. Machovec.
Další změnou je zvýšení důrazu na kvalitu Svatomartinských vín. Cílem Vinařského fondu je, aby značka Svatomartinské představovala spolehlivou záruku nadprůměrných vín. „Svatomartinská vína nejsou jen mladá vína. Jsou to také vína kvalitní, z pečlivě vybraných odrůd a vyráběná s náležitou péčí vinaře. Rozhodli jsme se proto již podruhé v historii sáhnout ke zvýšení nároků na minimální kvalitu vín, která chtějí známku Svatomartinské používat,“ oznámil Ing. Machovec z Vinařského fondu hlavní důvody pro zvýšení požadovaného počtu bodů při hodnocení ze 78 na 80 (ze 100).„Naši vinaři už výrobu Svatomartinských vín velmi dobře zvládají, a tak nemáme pochyb, že drtivá většina z nich vyšší nároky na kvalitu splní,“ naznačil objem produkce letošního ročníku Ing. Machovec.
Podle odhadu Vinařského fondu tak letos vinaři dodají na trh stejně jako v uplynulých letech cca 2–2,2 milionu lahví těchto svěžích mladých vín. „Právě možnost prodeje už od 8. listopadu může u řady vinařů zvýšit zájem o značku Svatomartinské, a celková produkce se tak může i navýšit,“ komentoval odhady množství Svatomartinských vín ročníku 2019 Ing. Machovec.
Hrozny pro Svatomartinská vína vinaři sklízeli už v první polovině září, a měli tak dostatek času víno dobře a včas připravit na hodnocení, které proběhne v Centru Excelence ve Valticích 22. a 30. října. „Zejména v konečné fázi zrání hroznů letos počasí vinařům přálo. Díky střídání teplých dnů a chladných nocí lze letos očekávat vína výrazně aromatická, což je jeden z hlavních důvodů jejich obliby u spotřebitelů,“ přiblížil hlavní charakteristiku letošního ročníku Ing. Marek Babisz, hlavní someliér Národního vinařského centra.
Celkově hodnotí vinaři letošní sklizeň i ročník velmi kladně. Přestože došlo k propadu sklizně cca o 25 % oproti loňskému výjimečnému ročníku, bude se množství letos vyrobeného vína pohybovat na úrovni cca 600–650 hl, tedy v mezích desetiletého průměru. Z hlediska kvality suroviny, a tedy následně i kvality vín, jde ale o ročník nadprůměrný.
Značka „Svatomartinské“ byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Ten v letošním roce již popatnácté organizuje propagaci těchto vín pod jednotným logem, Svatomartinská vína jsou tak označena na etiketě známým symbolem sv. Martina na koni.